Zonder steun van het bedrijfsleven zou de Société Pim Mulier haar werk niet kunnen doen. Maar wie zijn nu die sponsors en waarom ondersteunen ze projecten als Helden van Haarlem en het jeugdtalentenfonds? Op deze site laten we hen maandelijks aan het woord. In deze aflevering: communicatieadviesbureau De Coalitie uit Haarlem.
Wie over sport en de Société wil praten, is bij Jaap Sluis aan het goede adres. Hij is een sportliefhebber pur sang en was betrokken bij de oprichting van Société Pim Mulier, waarover hij met alle liefde vertelt.
Nadat Jaap jarenlang voor Haarlems Dagblad heeft gewerkt, begint hij in 1996 voor zichzelf. In 2006 gaat hij met twee partners samenwerken binnen communicatieadviesbureau De Coalitie, waar hij vandaag de dag samenwerkt met Jaap Bonkenburg en Johan Tempelaar. De Coalitie produceert relatiemagazines, ontwikkelt communicatie-strategieën, regelt mediatrajecten en verzorgt websites voor bedrijven. Voor de Société zat hij tien jaar in het bestuur, interviewde hij vaak sporters en schreef hij persberichten en nieuwsbrieven.
“Er liepen meerdere mensen in Haarlem rond die het idee hadden om sporters uit de omgeving op deze manier te eren. Op een gegeven moment zijn we er gewoon mee begonnen, zonder na te denken over moeilijke bestuurlijke vormen. We hadden officieel wel een voorzitter, maar iedereen lulde door elkaar heen. Het was een grote gideonsbende!” Dit losse karakter hoort bij de Société, aldus Jaap. “Dat maakt het leuk. Het is ontzettend gezellig en er gaan constant grappen over tafel. En tussen al die lol door weten we toch het nodige voor elkaar te boksen.”
Tegenwoordig bemoeit hij zich minder met het reilen en zeilen van de club. “Als ik een potentiële sponsor tegenkom, dan laat ik hem niet lopen. Maar verder moeten anderen de kar nu trekken. Ik bezoek nog wel alle lezingen en evenementen en vind het dan heel leuk om te zien dat dingen anders worden aangepakt dan een paar jaar geleden.”
De bewondering van Jaap gaat veelal uit naar sporters die echt keihard knokken voor hun prestaties. “Van die sporters, die eigenlijk net niet goed genoeg talent hebben, maar toch tot het gaatje gaan. De schaatser die er altijd een beetje bijhangt en dan plotseling een toernooi wint en zo een heldenstatus krijgt. Dat vind ik nou mooi.” Het is daarom het eren van sporters, wat Jaap zo aanspreekt. “Ik vond het zelf heel leuk om oud-voetballer Ruud Geels voor te dragen voor de galerij. Als die man nu zou spelen, weten de mensen niet wat ze meemaken! Maar ook anderen die het uiterste uit zichzelf halen, en de jeugd die wij met de Société helpen dat te doen, vind ik fantastisch.”
De communicatieman vindt zichzelf niet zo’n sportheld. Al is ook hij best een keer tot het gaatje gegaan. “Ik heb aan een paar echte wielerklassiekers meegedaan. Mijn grootste heldendaad wat dat betreft is het rijden van Parijs – Roubaix. Je hebt op die kasseien twee keuzes: doorrijden of omvallen. Ik mocht er een verslag van maken voor het Haarlems Dagblad en mijn toenmalige hoofdredacteur Frans Nypels zei: als het regent en je rijdt hem uit, vind ik je een god. Ik reed hem uit.” “Maar”, relativeert hij, “er zijn tegenwoordig genoeg weekenden dat ik op de bank zit, terwijl ik best op die racefiets kan stappen.”
Foto’s: (c) Johan Tempelaar (foto 1, 3, 4) en Michel van Bergen (foto 2).
www.decoalitie.nl