Mark Webdesign: Visitekaartje op het net

Zonder steun van het bedrijfsleven zou de Société Pim Mulier haar werk niet kunnen doen. Maar wie zijn nu die sponsors en waarom ondersteunen ze projecten als Helden van Haarlem en het jeugdtalentenfonds? Op deze site stellen we ze aan u voor. In deze aflevering: Café Koops.

Is er iets veranderd aan de vormgeving of techniek van www.heldenvanhaarlem.nl? Dan heeft Mark van Rixel dat gedaan. Hij bouwde een aantal jaar geleden deze website en onderhoudt hem nog steeds. Maar naast webmaster is Mark met zijn webdesign-bedrijf ook sponsor van de Société. Mark: “Ik heb een groot sporthart en zo kan ik iets bijdragen aan de Haarlemse sport.”

Met zijn bedrijf maakt Mark websites en helpt hij klanten zichzelf op internet te profileren. “Ik bouw sites, maar kijk ook naar hoe bedrijven bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn het best kunnen gebruiken. In feite zorg ik voor een goed visitekaartje op het net.” De uitdaging vindt Mark om alle digitale ontwikkelingen goed bij te houden. “Internet staat nooit stil, er komen alsmaar nieuwe mogelijkheden bij. Het is de truc om steeds met de tijd mee te gaan.” Op dit moment is hij daarom bezig om websites te bouwen met een  ‘responsive design’. “Het is helemaal hot om een internetpagina zo te maken dat ze zowel voor smartphone, tablet als computer geschikt zijn. Voor mijn laatste vijf opdrachtgevers heb ik dat nu gedaan. Het is best uitdagend om een site zo te maken dat het geschikt is voor – en gebruiksvriendelijker is op – een mobiele telefoon, terwijl de inhoud hetzelfde blijft als de ‘desktop variant’.”

De webdeveloper kwam voor het eerst met de Société in aanraking toen hij in 2011 werd gevraagd om de huidige site voor ze in elkaar te zetten. “Het was een leuke klus en ik vond dat de stichting een goed verhaal heeft. Veel mensen die er aan verbonden zijn ken ik. Zo rolde ik er zelf in en werd sponsor. Naast het web-onderhoud en de hosting ben ik er niet heel erg bij betrokken. Maar het is leuk om er af en toe nieuwe mensen door te leren kennen. En het publiekelijk eren van oude sporthelden enerzijds en jeugd de kans geven om tot grote hoogten te stijgen anderzijds is iets waardevols.”

Voor Mark zelf zijn deze grote hoogten niet weggelegd, maar dat wil niet zeggen dat hij geen sportliefhebber is. “Af en toe squash of tennis ik, al is dat ook al weer een tijdje geleden. En ik ga graag op wintersport. Het liefst twee keer per jaar.” Hij kwam ook nog wel eens in het stadion van HFC Haarlem. “Als supporter van Telstar. Eigenlijk ben ik geen echte mug….”

Tijdens het WK Voetbal in Brazilië komt de echte liefhebber in Mark naar boven. “Langzamerhand raak ik dan in een soort roes. Het liefst kijk ik de wedstrijden van het Nederlands elftal met zoveel mogelijk vrienden. Jammer genoeg is het toernooi niet in Europa, dan had ik geprobeerd tickets te regelen. Tijdens het wereldkampioenschap van 2006 in Duitsland heb ik alle groepswedstrijden van het Nederlands elftal bijgewoond. Het is trouwens niet zo dat mijn hele huis oranje is hoor! Maar een oranje shirt heb ik tijdens de matches wel aan. Tenminste… vanwege een soort bijgeloof, trek ik dat pas aan als ‘we’ de groepsfase door zijn.”