Aanjager en initiator

Wim van der Zwaag rolde, zoals dat wel vaker gaat, dankzij zijn kinderen in het vrijwilligerswerk. En wel bij Kenamju, waar zijn zoons gingen judoën nadat het gezin in Haarlem was neergestreken. Van der Zwaag pakte ‘zijn’ sport zelf ook vrij snel weer op. Voor hij het wist was hij bestuurlijk actief voor de club. Eerst in het jeugdbestuur, later in dat van Stichting Topjudo Kenamju waarvan zeven jaar als voorzitter. Daarnaast zet hij zich sinds een paar jaar in als bestuurslid van Société Pim Mulier en van het platform Sport in Haarlem.

Zijn inzet rondom judo-evenementen leidde er toe dat hij een eigen sportmarketingbureau oprichtte: SPRTZ. ‘In 2007 raakte ik betrokken bij de organisatie van het WK Judo in Ahoy, Rotterdam’, zo blikt Van der Zwaag terug. ‘Ik heb me toen beziggehouden met de aankleding en alle visuals en heb daar een heel concept voor opgezet. Zo ben ik de professionele kant van de sportwereld ingerold. Nu heb ik jarenlang reclamebureaus gehad en in 2010 ben ik gestart met SPRTZ, waarmee ik kort geformuleerd reclame maak voor & door sport. Dat kan zowel voor sportbonden zijn als voor bedrijven die sport willen gebruiken om hun merk neer te zetten. Het leukste vind ik het om vanaf het begin van het traject mee te doen, waarbij ik me richt op de strategie en de concepten en als aanjager kan fungeren. Maar mede dankzij een goed netwerk van samenwerkingspartners kan ons bureau ook grote evenementen van voor tot achter organiseren.’

Van der Zwaag bezocht vanuit zijn functie bij Kenamju al de activiteiten van de Société en werd een goede twee jaar geleden door Herman Opmeer gevraagd om het bestuur te komen versterken. ‘De Société is een gezellige en laagdrempelige club en het bestuurswerk loopt me niet over de schoenen. Ik heb geen vaste taak binnen het bestuur, maar ga door mijn achtergrond toch automatisch richting zaken die met communicatie te maken hebben. Wat ik vooral mooi vind aan de Société is dat ze zich richten op de mooie aspecten van de sport, op het verhaal van de sportende mens. Het menselijke aspect in de sport, daarmee raak je fans in het hart, dat is waar het om gaat. In Nederland koketteren we zelf niet zo met onze successen, ik vind het mooi dat dit dan wel vanuit de stad gebeurt. Daarnaast spreekt talentondersteuning me erg aan. Dat je het talent de ruimte geeft en ook een duwtje in de rug kunt geven, dat dit een plek in het raamwerk van de stad heeft.’

De ervaring die Van der Zwaag opdeed als aanjager en initiator kwam goed van pas toen, mede dankzij de Société, het platform Sport in Haarlem werd opgericht. Van der Zwaag was voorzitter van het groepje dat hier het voortouw in nam. Nu een en ander in de steigers staat, heeft hij het voorzitterschap overgedragen aan Theo van Hoessel. ‘Je moet de klussen doen die bij je passen, dat heb ik wel geleerd, en ik ben blij dat ik een rol heb kunnen spelen in dit traject. Met Sport in Haarlem willen we op zijn minst voor elkaar krijgen dat er meer onderlinge samenwerking en verbinding komt in de Haarlemse sportwereld. Dat iedereen begrijpt dat je veel verder komt dan wanneer je elkaar alleen als concurrent ziet, al is dat binnen de lijnen misschien wel zo.’

‘Haarlem is een relatief kleine gemeenschap, maar er is volgens mij meer potentieel dan er nu benut wordt, ik zie heel veel kansen liggen. Kijk, een topsportstad zijn we absoluut niet, maar we kunnen op zijn minst werken aan talentontwikkeling om de beweging richting topsport te krijgen. Zonder het netwerk van gezelligheid te verliezen uiteraard, want ook dat vind ik heel fijn en waardevol.’